Kasım 2008

Ö T E S İ

 

19.03.2024 



Bamteli

 
Aydil Erol

Türk Dünyası'nın birliği


Dr. Rıza Nur, Ord. Prof. Dr. Zeki Velidi Togan, Nihâl Atsız "Türk tarihinin birliğini" işlerler. Tarihimiz hakkında ileri sürülen sözüm ona görüşleri çürütüp aklın ve bilimin sesini duyururlar.

Bildiğimiz kadarıyla "Orkun harflerinin izlerine" dikkatleri önce Mahmut Mesut (Koman) çeker: "Orhon Alfabesinin Anadolu'daki İzleri" (Konya, 1933).

Prof. Dr. Nejat Diyarbekirli'nin Hun Sanatı (İstanbul 1972) adlı eserinde Kun (Batılılara uyup 'Hun' demişiz!) motifleriyle Türkiyedekilerin benzerlikleri, görenleri hayretten hayrete düşürmüştü.
Zamansız kaybettiğimiz Cinuçen Tanrıkorur, "ozanın kopuzundan âşığın sazına", Türkistan'dan Balkanlar'a değin Türk musikisinin saltanatını anlatır. Çalışkanlığıyla tanınan öğrencilerinden Dr. Gülçin Yahya da "Ud'un, Türkistan'dan dünyanın dört bir bucağına yayıldığını" ifade eder (Ud Metodu, Ankara 2002).

TRT yapımcılarından "Türk Dünyası'nın Sesi" Bünyamin Aksungur şarkılarda, türkülerde, fıkra ve nüktelerde Türk Dünyası'nın birlik ve beraberliğini nağme nağme, ezgi ezgi, beste beste dile getirir.
Yüksek Mimar Dr. Gözde Ramazanoğlu uğruna servet sebil ettiği çalışmalarının yemişi olan Orta Asya'da Türk Mimarîsi (Ankara 1998) adlı o güzelim eserinde mimarîdeki birliğimizi gösterir, "boyası göz nûru, fırçası kirpik" (Arif Nihat Asya) olan çinilerimizdeki görkemi işler.
Prof. Dr. Yavuz Akpınar, Prof. Dr. Suphi Saatçi, Dr. Yusuf Gedikli vb. hocalarımız da Türk Dünyası'nın edebiyattaki birliğini işlemekten geri kalmazlar.

(Türk Dünyasında Bozkurt) konusundaki çalışmaları alkışlarla karşılanan, meslekî ve insanî kemâliyle hayranlıklar uyandıran Kemal Çapraz'ı da unutmamak gerektir.

Prof. Dr. Neriman Görgünay Kırzıoğlu da dantel dantel ördüğü, yanış yanış işlediği, çiçek çiçek bezediği, oya oya süslediği, bir karınca sabrıyla çalıştığı, yıllarını verdiği, göz nuru döktüğü ALTAYLAR'DAN TUNABOYU'NA TÜRK DÜNYASI'NDA ORTAK YANIŞLAR (MOTİFLER) adlı şaheserinde bu baş döndürücü coğrafyadaki Türk motiflerinin birliğini gösterir: Bir çok örneğiyle, renkli resimleriyle... Mimarlık eserlerimizdeki, paralarımızdaki, ahşap ve madenî eşyalarımızdaki, halı, kilim, heybe ve dokumalarımızdaki örnekleriyle... Erzurum'daki bir halı-heybedeki yanışla Kun Gülü'nün, Tebriz Halısı ile Pazırık Halısı'nın benzerliği karşısında kıvanç duymamak elde midir?.. (Halıyı adını bilmediğimiz bir Kun kadınına borçlu olduğumuz (N. Diyarbekirli) hâlde, Türklerin yaptığı halılar yüzyıllar boyu dünyaya "Acem Halısı" diye tanıtılmıştır. Tıpkı: Acem devletinin 2500 yıllık bir geçmişi olduğundaki Acem palavrası gibi!!!)
Bu birlik ve beraberliğin, aynı soydan gelmenin, aynı kültüre sahip olmanın dışında başka bir şeyle açıklanabileceğini sanmıyoruz. M. Sabir Kârgerli'nin sözleri, ezgileridir kulaklarımızda çınlayan:

Özbek, Türkmen, Uygur, Tatar, Âzer bir boydur
Karakalpak, Kırgız, Kazak bunlar bir soydur

İnce bir zevk, hassas bir kalp, zengin bir kültür, yüce bir ruh, yüksek bir sanat elbette ki büyük bir millette olur, demekten kendimizi alamıyoruz.
"Binlerce yıllık motiflerden birkaçının ülkemiz ve Türk cumhuriyetlerinin paralarını süslediğini görmek atalarımızın kutlu ruhunu sevindirecektir" diyen Prof. Dr. Neriman Görgünay Kırzıoğlu'nun "sahasında ilk ve tek" olmak gibi bir özelliğe de sahip bulunan bu çalışmasını saygılarla selâmlamaktan, böylesine güzel bir eserin genişletilmiş ikinci baskısını aynı güzellikte yayımlayan Kültür Bakanlığı Yayımlar Dairesi'ni de bütün gönlümüzle kutlamaktan kendimizi alamıyoruz.

Hâmiş: Hoca Hanımın TÜRK KADIN BAŞLIKLARI eserinin de bir an önce kitaplaştırılması yerinde olacaktır. Bu arada, mevcudu kalmayan Nejat Diyarbekirli'nin HUN SANATI, Gözde Ramazanoğlu'nun ORTA ASYA'DA TÜRK MİMARİSİ, Altan Araslı'nın AVRUPA'DA TÜRK İZLERİ, Ali Akbaş'ın KUŞ SOFRASI; okumalara doyulmayan, Necip Fazıl, Cemil Meriç üzerinde etkileri görülen İsmail Habib Sevük'ün kısa zamanda tükenen TUNA'DAN BATI'YA adlı eseri başta olmak üzere bütün kitapları yeniden yayınlanmalı, okuyucuların yararlanmasına sunulmalıdır.

Trabzon'da mı Tonya
Nerde bilemem Konya
Fazla karıştırmayın
Nenemin adı Sonya
Mavi Akımcı Mesut

Fındık satar Pekin'de
Cüneyt Zapsu peşinde
Bir 'incelik' var elbet
Tayyip'in bu işinde


Gelişmeye Bakınız!
Dün: "Yap işlet devret!" deniliyordu.
Aradan zaman geçti. Durum değişti.
Fikirler gelişti. İşler kolaylaştı.
Şimdi de şöyle konuşuluyor:
-At kurtul, rahat et!..


ufuk@ufukotesi.com

Bu yazı toplam defa okunmuştur.

Ufuk Ötesi Gazetesi'nde yayınlanan yazı, haber ve fotoğraflar kaynak gösterilerek iktibas edilebilir.

UFUK ÖTESİ.COM

BU YAZIYI TAVSİYE EDİN

Adınız  Soyadınız

E-posta adresiniz
Arkadaşınızın e-posta adresi

 

Yazdır  - Sayfanın Başına Dön 

 

 Sayı :79

 KÜNYE
 
 ARŞİV
 
 ABONELİK
 
 REKLAM
 
 
  YAZARLAR
 Ali Arif Esatgil
Bayrak gibi yaşamak...
 Alptekin Cevherli
En zor yazım…
 Doç. Dr. Fethi Gedikli
Şimşek gibi çakıp geçen ülkücü
 Dr. Yusuf Gedikli
Sevgili Kemalciğim, candaşım, kardaşım, arkadaşım…
 Kemal Çapraz
Son söz...
 Olcay Yazıcı
Asil Neslin Son Temsilcisi: Kemâl Çapraz
 Bayram Akcan
“BOZKURT” Kemal ÇAPRAZ
 Aydil Erol
Bu çapraz, kimin çaprazı?!!
 Şahin Zenginal
Sensiz hayat zor olacak
 Ünal  Bolat
Sevdiğini Türk için seven Alperen
 Hayri Ataş
“YA BÖYLE ÖLÜM DEĞİL Mİ ERKEN”
 Mehmet Türker
Türk Dünyasının dervişi
 Mehmet Nuri Yardım
Kemal Çapraz diye bir kahraman
 Prof Dr. Ali Osman Özcan
Ufuk Ötesinde Çapraz Ateş
 Orhan Seyfi Şirin
Çapraz doğuştan ‘Reis’ti
 Rasim Ekşi
Kardeşim Kemal’in Vasiyeti
 Dr. Orhan  Gedikli
Sevgili Kemal Kardeşimin Ardından
 Özdemir Özsoy
Seni unutamayız
 Dr. Ünal Metin
“Ufuk Ötesi” yaşıyor
 Aybars Fırat
Kastamonu Beyefendisi
 Süleyman Özkonuk
Öteki Ufuk
 Zeki Hacı ibrahimoğlu
30 yıllık dostumdu
 Coşkun Çokyiğit
Kemal Çapraz “Tek Ağaç”lardandı
 Baki Günay
Kırım Meclisinde Kemal Çapraz sesleri
 Ahmet Tüzün
İz Bırakan
 Cem  Sökmen
Metropoldeki dâvâ adamı: Kemal Çapraz
 Hüseyin Özbek
Kemal Bey
 Asuman Özdemir
Sermayeye kurban gittin…
           
       
 
   

Karahan 2002