Kasım 2008

Ö T E S İ

 

11.11.2024 



Köşe Taşı

 
Prof Dr. Ali Osman Özcan

Ötekilik berikilik


Ötekilik konusunda çok yorum yapılıyor. Ötekinin haklarını savunmak için toplantılar düzenleniyor. Ötede beride öteden beri ötekilik üzerinde yazılar yazılıyor. Ötekini yüceltici değerler bilinçlere yerleştirilmeye çalışılıyor. Öte yandan ötekilik ötesi berisi düşünülmeden ötekisi ile aynı terazide tartılıyor. Ötekiliği kutsayan şiirleri yazma modası almış başını gidiyor. Öteden beriden bazı sesler çıksa da ötekilik orkestrasının gürültüsünden hiç mi hiç duyulmuyor.

Ötekiliğin kokusu, berikiliğin kokusunu yok edip duruyor. Ötekiliğin saldırısından berikilik öteden beri kendi olduğuna bin pişman. Ötekiliğin öteberiyi karıştırma alışkanlığı da milleti canından bezdiriyor. Berikiliğin acılı gözyaşlarına kimse bakmıyor. Öteki diye diye başka bir şey düşünemez olduk. Varsa yoksa öteki.
Ötekiliğin yıkıcı ve yok edici izlerini görenlerin seslerini kısacak önlemler çoktan alınmış durumda. Kendi vatanında öteki olmaya zorlanan millete ötleğen kuşunun şakımaları dinletiliyor. İdeolojik ötekilik müziksel egemenliğini herkesin kulağına fısıldayıp duruyor. Berikilikler ötekiliğin öfke ve kininden kurtulmaya çalışıyor. Kültürel ötekiliğin egemenlik yöntemlerine karşı çıkanlar, kendi vatanlarında yalnızlığa mahkûm ediliyor. Ötekilik üzerine ötekiliklerin güzelliklerine ritim ve ezgilerle eşlik etmeyenler düşman ilan ediliyor. Ötekilik kimliği üzerine vurgu üstüne vurgu yapılıp berikilik kimliği düşman ilan ediliyor.
Ötekilik bilincinin özgürlüğünü ilan eden her davranış kamuoyunda ödüllendiriliyor. Bu bilincin farklılıklara, farklı olmaya yaptığı katkılar konusunda uzmanlar yorum üstüne yorum yapıp milletin millet olma bilincini yok edip duruyor. Berikilik konusunda görüşler ileri sürenlere ise zevzek muamelesi yapılıyor. Berikilik bilincinin bilgi, görgü ve becerileri öteye beriye fırlatılıp atılıyor. Ötekilik müziğinin müşterileri berikilik müziğinin ritim ve ezgilerini dışlayıp gürültüye patırtıya para ödemeyi borcuymuş gibi görüyor. Berikiliği savunanların boynu bükük, gözleri yaşlı artık. Berikilikler ıssız adalarda yaşamak zorunda kalıyor.
Berikilikte gizlenmek istenen gerçekliği gizleyici çekirdek olan ötekilik artık iyice sırıtmakta ve tükeniş müziği çaldığını bir türlü kabul etmek istememektedir. Siyasi ötekilik savunucuları berikiliğe hep düşmanca gözle bakmayı yeğlemektedirler. Ötekilikle dayanışma içindeki sivil toplum örgütleri de berikiliğin ideolojisine çoktan savaş ilan etmişlerdir. Berikiliğin benzerlik ve yakınlığa yaptığı vurgudan ötekilik ideologları veya fikir babaları rahatsız olmakta, farklılığa, uzaklığa ve düşmanlığa kucak açmaktadırlar. İçimizdeki ötekicilik, berikiciliği hain ilan ederek her türlü ayrıştırıcı stratejiyi uygulamaya koymuştur. Akıllıca davranan insanlar yerine içgüdüsel davranışları yüceleştirici bir ideolojiyi bilinçlere kazıma yöntemleri de geliştirmişlerdir. İnsanın insanî özelliğinin yok edilip hayvanî yönünü teşvik eden küreselcilik ideolojisi ile para dini berikine ait olan her şeyi alt süt etmeye ant içmiş gibi davranmaktadır. Beri gel dostum beri gel yerine, ötekine dostum ötekine telkinleri zihinleri ve gönülleri işgal etmektedir.
Ötekilik cemaatlerinin sesi öyle gür çıkıyor ki, berikilik bilincine sahip olanlar şaşkınlıktan küçük dillerini yutacak gibi oluyor. Ötekilik cemaatleri ta ötelerdeki cemaatlere bu yolla haber gönderip duruyorlar. Bülbüller arasındaki karga gibi hırçın ve huzursuz davranışlarıyla berikiliğin huzurunu kaçırma stratejisini uygulama ustası olarak hiçbir imkân ve fırsatı kaçırmak istemiyorlar. Öteden beri olumlu veya olumsuz her yapılan iş hakkında ötekilik cemaatlerine yaranmak için rapor vermeye çalışıyorlar. Ötekilik pazarının yaşam alanındaki ürünlerini ötekilik kültürü adına satışa sunma yöntemleri üzerinde öteyi beriyi bilimsel ürünler diye pazarlıyorlar. Berikiliğin vatanını ötekileştirmek için millî bütünlüğe ilişme cür’eti gösteriyorlar. Millî gerçekliğe ilişme cesaretlerinin berikileştirici sessizlik karşısında korkaklığa dönüşeceğini anlamak istemiyorlar. Zayıf fikrin saldırganlığına asla cesaret denemez., onun adı cür’ettir. Cür’etkar ötekilik mangalda kül bırakmıyor.
Ötekilik cemaatlerinin yaklaşımı çelişkileri ortadan kaldırma ve çözme değil, bunları arttırma, gizleme veya uygun fırsat çıktığında kullanma yaklaşımıdır. Ötekiliğin berikileri de kendi görüş açılarının derecelerini bilmeden öngörüde bulunmaya eğilimlidirler. Ötekilik daha fazla öteki olmaya kendini zorunlu hisseder. Dolayısıyla ötekilik önyargısı gitgide takıntıya dönüşür ve tedavi edilemez olur. Ötekiliğin takıntılı hastalarını tedavi edecek hastahanelerimiz de yeterli değil. Doktor yetiştirmek ise ötekiliğin denetiminde.
Berikiliğin anlam ve yorum ufuklarında yanıp sönen ışıkları göremeyen ötekilik yandaşlarının uzak görüşlülüğüne nasıl güvenilebilir? Ötekilik kuramcılarının dillerinin altındaki bakla da mor renkli ve zehirli bakladır. O baklaya hayranlık akıl kârı da değildir. Bu kavramları anlama ve yorumlamayı koşullandıran içeriklerden de habersiz olan ötekilik yandaşları, temel olacak olan millî bağlamlar ötesine düştüklerinde ve kendi öz içerik bağlamlarından uzaklaştıklarını anladıklarında vakit çoktan geçmiş olacaktır.
Ötekilik düşüncesinin temellendirilmesi için düşünceleri köprüleme yöntemleri olarak gevezeliği kullanmaları da berikici düşünürler için üzüntü kaynağı olmaktadır. Ötekilerde öteki olanı arama yerine berikinden ortak ve benzer olanı arama daha akıllıca bir davranıştır. Ötekiliğe iman edenlerin iman ve inancı bağlam ilişkisinden kopardıkları ve koparacakları da bir gerçektir. Ötekilik öğretisi, hiçbir zaman berikilik öğretisinin varlığına tahammül edemez ve hep onu inkâr derdine düşer. Bu öğretiyi oluşturan yorumlardaki yargı farklılıkları berikilik gerçeğini de etkilemez. Berikilik biz niyetliliği ön plana alırken, ötekilik öte niyetliliği yüceltmeye çalışır. Berikilik benzerlik, aynılık, ortaklık düşüncesiyle gerçekliği anlamaya çalışırken ötekilik, farklılık der başka bir şey söylemez. Berikiliğin karakterinin tam zıddı bir karakterle dünyaya geldiğinden, berikiliğe ait ahlâkî yasaları ihlal etme cür’etine sahip olduğunu göstermeyi sever. Ötelerdeki ötekiliğin ahlâkî değerlerine saygıda kusur etmez. Yakınındakini düşman olarak kabul eder. Yakınındakinin olan her şeyi onun elinden almak için yanıp tutuşur. Bindiği dalı kesen birinden pek farkı yoktur. Tek düşüncesi kendine benzer olanlardan değil, farklı olanlardan şefkat, merhamet ve nezaket dilenmesidir.
Ötekilik ufuklarındaki içeriksizlik, düşman olan ötekilerin iştahını kabartır ve ötekiciliği savunanları kullanarak berikiciliğin gücünü kırar ve ne ötekini ne berikini özgür bırakır. Ötekiliğe özgürlük diye bağıranlar, başka ötekiler tarafından esarete mahkûm edilir. Gerçeklik sadece ötekiliğin dil biçimlerindeki anlama süreciyle ortaya çıkmaz. Berikiliğin gerçekliğindeki dil biçimlerini anlamak da gereklidir. Ötekilik dolaşık, dikenli ve taşlı yollardan geçmesini bilmeden düz yolda karar vermeye benzer. Ötekilik ve berikiliği birbirinin tezi veya antitezi zannedenlerin de akıllarına acımak gerekir.
Üç yüz senedir milletimiz üzerinde oynanan ötekilik, berikilik stratejilerine kurban olmamak için sözde gerçekliklere kanmayacak karakterli insanlar yetiştirecek bir eğitim-öğretim sistemi ve programına ihtiyacımız vardır. Ötekiliğin düşmanca tuzaklarına düşmeyecek millî değerleri özümlemiş sağlam karakterli insanlardır. Bilgi ne kadar gerekli ise, sağlam bir karakter sahibi olmak da yaşam için o kadar önemli ve değerlidir. Berikiliğin çıkarlarına düşman bir ötekilik tutumu kadar millî birlik ve beraberliğimiz ve barışımıza zarar verici başka bir tutum düşünmek çok zordur. Hepimiz bir ve beriki olalım. Ötekiler zaten bizim dışımızda içimizdeki ötekiler, içerdeki sağlam kaleleri yıkmak için dışımızdaki ötekilerin borularını çalmaya çoktan hazırdır. Bu böyle biline. Öteden beriden, ötesinden berisinden, ötekisinden derken öteki-beriki tartışmalarından uzak durmamız gerçeği ortaya çıkmıştır vesselâm…


ufuk@ufukotesi.com

Bu yazı toplam 3973 defa okunmuştur.

Ufuk Ötesi Gazetesi'nde yayınlanan yazı, haber ve fotoğraflar kaynak gösterilerek iktibas edilebilir.

UFUK ÖTESİ.COM

BU YAZIYI TAVSİYE EDİN

Adınız  Soyadınız

E-posta adresiniz
Arkadaşınızın e-posta adresi

 

Yazdır  - Sayfanın Başına Dön 

 

 Sayı :79

 KÜNYE
 
 ARŞİV
 
 ABONELİK
 
 REKLAM
 
 
  YAZARLAR
 Ali Arif Esatgil
Bayrak gibi yaşamak...
 Alptekin Cevherli
En zor yazım…
 Doç. Dr. Fethi Gedikli
Şimşek gibi çakıp geçen ülkücü
 Dr. Yusuf Gedikli
Sevgili Kemalciğim, candaşım, kardaşım, arkadaşım…
 Kemal Çapraz
Son söz...
 Olcay Yazıcı
Asil Neslin Son Temsilcisi: Kemâl Çapraz
 Bayram Akcan
“BOZKURT” Kemal ÇAPRAZ
 Aydil Erol
Bu çapraz, kimin çaprazı?!!
 Şahin Zenginal
Sensiz hayat zor olacak
 Ünal  Bolat
Sevdiğini Türk için seven Alperen
 Hayri Ataş
“YA BÖYLE ÖLÜM DEĞİL Mİ ERKEN”
 Mehmet Türker
Türk Dünyasının dervişi
 Mehmet Nuri Yardım
Kemal Çapraz diye bir kahraman
 Prof Dr. Ali Osman Özcan
Ufuk Ötesinde Çapraz Ateş
 Orhan Seyfi Şirin
Çapraz doğuştan ‘Reis’ti
 Rasim Ekşi
Kardeşim Kemal’in Vasiyeti
 Dr. Orhan  Gedikli
Sevgili Kemal Kardeşimin Ardından
 Özdemir Özsoy
Seni unutamayız
 Dr. Ünal Metin
“Ufuk Ötesi” yaşıyor
 Aybars Fırat
Kastamonu Beyefendisi
 Süleyman Özkonuk
Öteki Ufuk
 Coşkun Çokyiğit
Kemal Çapraz “Tek Ağaç”lardandı
 Zeki Hacı ibrahimoğlu
30 yıllık dostumdu
 Baki Günay
Kırım Meclisinde Kemal Çapraz sesleri
 Ahmet Tüzün
İz Bırakan
 Cem  Sökmen
Metropoldeki dâvâ adamı: Kemal Çapraz
 Hüseyin Özbek
Kemal Bey
 Asuman Özdemir
Sermayeye kurban gittin…
           
       
 
   

Karahan 2002